This is Lite Plone Theme
Vi ste ovdje: Početak Pretraživanje indikatora IndikatoriLat 10. Privredni i društveni potencijali i aktivnosti od značaja za životnu sredinu

10. Privredni i društveni potencijali i aktivnosti od značaja za životnu sredinu

Naziv indikatora:

Intenzitet turizma

Kategorija indikatora:

Pokretački faktori - Pf

Tematska celina:

10. Privredni i društveni potencijali i aktivnosti od značaja za životnu sredinu

Kod srpski:

NLI 10.74

Kod EU:

YIR01TO10

Definicija indikatora:

Indikator prikazuje dolaske i noćenja turista, kroz vremenski i prostorni raspored prema vrstama turističkih mesta, kao i broj ležajeva, u cilju praćenja pritisaka na životnu sredinu.

Pod pojmom dolasci podrazumeva se broj turista koji borave jednu ili više noći u smeštajnom objektu u posmatranom periodu. U noćenja spada broj noćenja koje ostvare turisti u smeštajnom objektu. Indikatorom se daju podaci o gustini turističkog prometa.

Podindikatori:

  1. Dolasci i noćenja turista (domaći i strani);
  2. Turistički promet (dolasci) i boravak (noćenja) prema vrstama turističkih mesta. Prema utvrđenim kriterijumima, sva mesta se razvrstavaju u 5 vrsta: glavni administrativni centri, banjska mesta, planinska mesta, ostala turistička mesta i ostala mesta;
  3. Trendovi u broju ležajeva i broju noćenja.
  4. Intezitet turizma u planinama
  5. Plava zastava  za plaže
  6. Zeleni ključ

Period indikatora:

2018

Ključna poruka:

  • Turistička delatnost ne ugrožava u većoj meri kvalitet životne sredine;
  • Brži trend rasta broja ležajeva od rasta broja noćenja ukazuje na mogući povećan pritisak od infrastrukturnih i građevinskih objekata;
  • U segmentu turističke aktivnosti planirano je uvođenje monitoringa zaštićenih područja.
  • Najatraktivnije turističke destinacije su Zlatibor i Kopaonik, a slede Tara i Divčibare.
  • Plava zastava je najpoznatija dobrovoljna eko-oznaka na svetu za plaže i marine, a u Republici Srbiji je Ada Ciganlija jedina serifikovana plaža.
  • Zeleni ključ vodeći je standard za dostignuće u oblasti eko-poslovanja u turističkoj industriji, a u Republici Srbiji 2019. sertifikate imaju četiri hotela.

Оцена:

Dolasci i noćenja turista

Kako Republika Srbija nije destinacija „masovnog turizma”, u posmatranom periodu turistički promet je gotovo nepromenjen. U 2018. godini bilo je ukupno 3,43 miliona dolazaka turista, što čini porast od 11,2 % u odnosu na prethodnu godinu. Zabeleženo je 9,34 miliona noćenja, odnosno 12,1 % više u odnosu na 2017. godinu (Slika 1).

Mesečna analiza dolazaka i broja noćenja ukazuje da je u letnjim mesecima najveći promet, što znači da je u tom periodu najveći pritisak na biodiverzitet i prirodne resurse (Slika 1).

Turistički promet (dolasci) i boravak (noćenja) prema vrstama turističkih mesta.

Indikator prikazuje dolaske i noćenja turista, kroz vremenski i prostorni raspored, prema vrstama turističkih mesta u Republici Srbiji, u cilju praćenja potencijalnih pritisaka na životnu sredinu.

Prema utvrđenim kriterijumima, sva mesta se razvrstavaju u pet kategorija: glavni administrativni centri, banjska mesta, planinska mesta, ostala turistička mesta i ostala mesta.

Mereno brojem dolazaka, turisti su bili najbrojniji u glavnim administrativnim centrima sa 1.308.638 dolazaka, dok su u planinska i banjska mesta dolasci iznosili respektivno 596.313 i 596.884. Mereno brojem ostvarenih noćenja, najveći promet su imala administrativni centri (2.707.776 noćenja), banjska mesta i planinska mesta (respektivno 2.542.391 i 2.172.906 noćenja), što je prikazano na slici 2.

Posebnu atrakciju predstavljaju zaštićena prirodna područja kao dobra od velikog značaja za razvoj turizma. Imajući u vidu da se negativni uticaji turizma na životnu sredinu reflektuju, pre svega, na prirodne resurse, biodiverzitet i staništa, očuvanje zaštićenih prirodnih područja, odnosno unapređivanje sistema održivog upravljanja ovim područjima, predstavljaju bitan uslov povećanja turističkog prometa.

U tom kontekstu, a u cilju postizanja održivog razvoja turizma, Strategijom razvoja turizma Republike Srbije do 2025. godine, predviđena je turistička valorizacija ovakvih područja, imajući u vidu sve potencijalno pozitivne i negativne efekte koje razvoj turizma može da ima i na područje i na lokalnu zajednicu.

Trendovi u broju ležajeva i broju noćenja

Odnos broja raspoloživih ležajeva i noćenja predstavlja turističku stopu zauzetosti ležajeva. Trendovi u broju ležajeva i broju noćenja u Republici Srbiji prikazuju da su kapaciteti u porastu do 2011. godine (38,8 %), i da se malo smanjuju nakon 2011. godine (ali su 2018. godine veći za 25 % u odnosu na 2001. godinu), a da su noćenja u blagom padu do 2014. godine, a u porastu do 2018. godine, te su veća za oko 29,8 % u odnosu na 2001. godinu. Ovakvi podaci ukazuju na povećan pritisak od infrastrukturnih i građevinskih objekata (Slika 2).

Intezitet turizma na planinama

Indikator prikazuje dolaske i noćenja turista u turističkim mestima na planinama, u cilju praćenja pritisaka na prirodne resurse i biodiverzitet.

Ovaj indikator je važan za praćenje sistema zaštite biodiverziteta u Republici Srbiji, jer povećanje broja turista u zaštićenoj oblasti može imati negativan uticaj na biodiverzitet.

Mereno brojem dolazaka i noćenja, u periodu 2010-2018. godine, za turiste su najatraktivniji Zlatibor (Park prirode) i Kopaonik (Nacionalni park), zatim Tara (Nacionalni park) i Divčibare. Turisti su manje posećivali ostale planine koje su obuhvaćene nekim vidom zaštite prirode, kao što su Goč (Specijalni rezervat prirode), Stara Planina i Mokra Gora koje su Parkovi prirode (Slika 3).

U posmatranom periodu, broj dolazaka i noćenja turista na Zlatiboru i Kopaoniku je porastao oko 100%, dok je na ostalim planinama neznatno promenjen (Slika 4).

Analiza dolazaka i noćenja po mesecima, ukazuje da je Zlatibor ujednačeno posećen tokom cele godine. Kopaonik, kao najveći ski-centar u Republici Srbiji, ima značajno više posetilaca u zimskom periodu, a Tara je najposećenija u periodu proleća i leta (Slika 4).

Plava zastava za plaže

Plava zastava je najpoznatija dobrovoljna eko-oznaka na svetu za plaže i marine. To je međunarodni program zaštite životne sredine mora i priobalja, čiji je prvenstveni cilj održivo upravljanje morem i obalnim pojasom. Plava zastava je danas u svetu vrlo cenjena turistička oznaka koja je sve brojnijim turistima glavni orijentir prilikom odabira destinacije. Plaže i marine na stajaćim (slatkim) vodama takođe mogu biti nosioci međunarodne Plave zastave.

Plave zastave dodeljuje Fondacija za obrazovanje za životnu sredinu (FEE), odnosno Nacionalni operateri FEE, a sertifikacija se dodeljuje i obnavlja godišnje. Bazira se na održivom razvoju plaža i marina, koje moraju da slede stroge kriterijume za kvalitet vode, obrazovanje i informisanje, zaštitu životne sredine i bezbednost.

Program Plava zastava se implementira u Srbiji od 2012. godine. Plaža ''Savsko jezero'', popularna Ada Ciganlija, je jedina plaža u Republici Srbiji sa Plavom zastavom, a 2018. godine već sedmi put zaredom je podigla Plavu zastavu, kao simbol brige za životnu sredinu i bezbednost posetilaca (Slika 5).

Zeleni ključ

Ekološki znak Zeleni ključ vodeći je standard za dostignuće u oblasti ekološke odgovornosti i održivog poslovanja u turističkoj industriji. Ova prestižna eko-oznaka predstavlja obavezu privrednih subjekata da se njihovi turistički objekti pridržavaju strogih kriterijuma propisanih od Fondacije za obrazovanje o životnoj sredini (FEE), Setifikate dodeljuju Nacionalni operateri FEE. Visoki ekološki standardi koji se očekuju od ovih objekata održavaju se rigoroznom dokumentacijom i čestim revizijama. Zeleni ključ je pogodan za hotele, hostele, male smeštajne jedinice, kampove, parkove za odmor, konferencijske centre, restorane i atrakcije. Ovaj program su prepoznali Svetska turistička organizacija (UNWTO) i UNEP, a priznaje ga i Globalno veće za održivi turizam (Global Sustainable Tourism Council).

Zeleni ključ danas ima više od 3100 objekata u 57 zemalja, što ga čini jednim od geografski najrasprostranjenijih ekoloških oznaka na svetu. Program Zeleni ključ se implementira u Srbiji od 2014. godine, a u 2019. su sertifikate imali hoteli u Beogradu Radisson Collection, IN hotel i Hilton, i hotel Mona na Zlatiboru (Slika 5).


Slika 1. Dolasci i noćenja turista


Slika 2. Struktura dolazaka i noćenja turista po vrstama turističkih mesta u 2018. i Trendovi u broju raspoloživih ležajeva i broja noćenja


Slika 3. Planine koje su obuhvaćene različitim vidovima zaštite prirode


Slika 4. Dolasci i noćenja turista u planinskim mestima


Slika 5. Broj i distribucija plaža sa Plavom zastavom i distribucija hotela sa Zelenim ključem

Komentar:

Zaštita i očuvanje životne sredine predstavlja izuzetno važan segment za održivi razvoj turizma. Turizam, kao veliki potrošač prirodnih resursa, svakako ima uticaja na životnu sredinu, pa se posebna pažnja posvećuje upravo održavanju kvaliteta životne sredine kao veoma važne pretpostavke uspešnog razvoja turizma. U tom smislu, Ministarstvo nadležno za turizam sprovodi plansku i kontrolisanu izgradnju i uređenje prostora. Jedan od glavnih ciljeva Strategije razvoja turizma Republike Srbije do 2025. godine („Službeni glasnik RS”, broj 98/2016), obuhvata održivi ekonomski, ekološki i socijalni razvoj.

Metodologija indikatora:

Republički zavod za statistiku podatke prikuplja mesečnim izveštajem ugostiteljskih i drugih poslovnih subjekata koji pružaju usluge smeštaja turistima, odnosno koje posreduju u pružanju tih usluga.

Podaci se preuzimaju iz Republičkog zavoda za statistiku i preračunavaju prema metodologiji Evropske agencije za životnu sredinu - YIR01TO10, Tourism intensity.

Autor:

SEPA

Povezani indikatori: